miaverhagen 2

Nederlandse taal

Nederlands als tweede taal

Wanneer de Nederlandse taal uw tweede, misschien wel derde taal is en er zich in uw functie problemen voordoen, kan ik als bevoegd docent Nederlands goede hulp bieden. De problemen kunnen liggen op het gebied van uitspraak, woordenschat en zinsbouw en in het uitdrukkingsvermogen of in het presenteren zelf. Er zitten vaak ingeslepen fouten in de uitspraak en het dagelijkse taalgebruik. Ik bied ook hulp aan studenten en leerlingen die hun Nederlandse taal willen verbeteren.

mia geeft les

Nederlands leren

Na een periode van intensief Nederlands leren, zijn vaak vaste spreekpatronen ontstaan met fouten waarvan men zich niet meer bewust is. Dat zie ik veel bij mensen gebeuren bij wie het Nederlands niet de eerste taal is. De problematiek verschilt ook afhankelijk van de moedertaal van de cliŽnt. Vanuit het Spaans Nederlands leren geeft bijvoorbeeld andere specifieke problemen dan vanuit het Engels of een Oost-Europese taal.





Cesar Lopez T.

"Ik vond de lessen Nederlandse taal en spreekvaardigheid erg doelgericht en comfortabel (prettig om te doen). Ik vind je een heel gefocuste en professionele logopediste. Het oefenmateriaal vond ik interessant en leuk, leuk om te gebruiken in tegenstelling tot sommige andere materialen (bijvoorbeeld tijdens mijn studie) die heel droog en saai overkomen. Ik heb het nog steeds en kijk er vaak in terug. Het was voor mij een eye-opener hoe gemakkelijk jij mijn problemen met de Nederlandse taal kon analyseren. Ik heb dus heel veel geleerd en weet nu wat mijn problemen zijn en hoe ik hiermee om moet gaan. Zoals je al zegt; ik weet nu goed waar ik op moet letten en ik heb zeker het gevoel dat ik nu beter kan spreken."

juli 2014

Vooruitgang mogelijk

De aandacht is na het initiŽle leren van het Nederlands in de loop van de tijd meer naar de inhoud gegaan dan naar de vorm van de taal. Dan is er geen vooruitgang meer, maar die is zeker nog mogelijk. Docenten hebben een grote uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands nodig om hun leerlingen te bereiken. Zij kiezen vaak dezelfde woorden, voorbeelden en uitdrukkingen om de lesstof over te brengen. Dat kan met gericht oefenen sterk verbeteren.

Halyna Khoyska (afgestudeerd aan de HvA):

"De lessen zijn interessant en inhoudelijk. Elke les is op professionele wijze georganiseerd. Tijdens de lessen wordt er veel geoefend. Ook krijg ik bij elke les advies en praktische aanwijzingen hoe ik effectiever thuis moet oefenen om in korte tijd een zichtbaar resultaat te halen. Ik heb genoeg tijd om te oefenen. De organisatie van de afspraken vind ik prima. Mia is echt flexibel in dit opzicht. Zij houdt altijd rekening met mijn beschikbare tijden en met wisselende omstandigheden. De oefeningen zijn vrij uitdagend en ze passen bij mijn behoeftes en wensen. Per les krijg ik nieuwe oefeningen en ik neem de tijd om ze te oefenen. Met sommige klanken gaat het makkelijker, maar sommige zijn nog steeds lastig. Door alle lessen gaat het nu stukken beter en ik heb ook meer vertrouwen dat ik over tijdje een goed resultaat ga boeken. Dat vergt natuurlijk tijd en moeite. Mia is zonder meer een deskundige docent in haar vak. Zij heeft als professional precies bepaald welke klanken verbeterd moeten worden en welke oefeningen daarvoor nodig zijn. Haar adviezen zijn altijd bruikbaar en nuttig. Ik ben persoonlijk zeer blij met Mia. Zij is niet alleen een goede docent maar ook een positiviteit uitstralende, vriendelijke persoon. Zij creŽert een prettige sfeer in de lessen en ik zou graag bij haar nog lessen willen volgen."

september 2014

Training op maat

De behandeling start met een onderzoek naar hoe de cliŽnt de Nederlandse taal heeft geleerd en naar de verbeteringen die hij wil bereiken. Daarna vindt de analyse van uitspraak, woorden en grammaticale structuren plaats om de exacte problematiek vast te stellen. De training bevat ook het luisteren naar de eigen spreekpatronen. Uitspraak van klanken, uitbreiding van de woordenschat en verbetering van de zinsbouw is een essentieel onderdeel van de training, geheel op maat gemaakt. De klemtoon van woorden is bij het spreken heel belangrijk, net als de accenten en het ritme in de zinnen. De oefeningen worden gericht op de spreeksituaties en de opdrachten waarvoor iemand zich dagelijks geplaatst ziet. Met de cliŽnt worden concrete en haalbare doelen van de behandeling afgesproken.



vraag of opmerking





nvlf
kwaliteitsregister paramedici